sobota, 28 lipca 2018

Trzonek z napisem runicznym

Jakiś czas temu zostałem poproszony przez Martinusa Janusa - brata Magnusa, o obsadzenie jego nowego toporka na trzonku. Nie miałem ochoty na robienie zwykłego trzonka, więc postanowiłem, wystrugać stylisko inspirowane pochodzącym ze Szwecji oryginałem datowanym na XIII wiek. Samo znalezisko drewnianego trzonka ze średniowiecza, jest nie lada rarytasem, a ten konkretny egzemplarz wyróżnia się dodatkowo runicznym napisem "Peter mnie posiada, Johannes mnie rzeźbił".
Udarłem zatem kawałek jesionu (jak w oryginale) i przystąpiłem do strugania. Starałem się zachować proporcje uwzględniając jednak sugerowaną przez właściciela długość, stąd kijek wyszedł dłuższy niż pierwowzór.
Zmieniłem też imiona w runicznym napisie.
Po obsadzeniu żeleźca zaimpregnowałem stylisko fajnym, szwedzkim (a jakże!) impregnatem Slipersolja, bazującym na smole drzewnej, który bardzo ładnie podkreślił słoje i rzeźbienia.






Summary
Axe handle with runic inscription inspired by original find from Sweden, dated on the 13th century. Made of splited ash wood (like in the original) and carved with hand tools. This replica is a bit longer than original, on customer's request, I also change names in inscription from original "Peter own me, Johannes carved me" to "Martinus own me, Michael carved me".
In the end I use swedish impregnation oil "Slipersolja" based on wood tar which gave dark colour and nice shading for carving.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz