piątek, 3 listopada 2017

Puklerze

Praca z sierpnia... Złożyłem dwa puklerze do ćwiczeń fechtunkowych opartych na Walpurgis Fechtbuch, dziele szerzej znanym jako I.33, datowanym na okolice roku 1300. Tarcze z założenia miały być wytrzymałe i żywotne, więc topolowe deseczki najpierw okleiłem płótnem, a następnie skórą. Solidne umba przytwierdziłem na gwoździe, podobnie jak imacze. Na koniec dodatkowo obiłem ranty skórzanymi paskami. Malowanie sobie darowałem, zabezpieczając tylko całość pastą  olejowo-woskową. Średnica tarcz to niecałe 30cm, wagi nie znam, są dość masywne, głównie przez grubość umb (ca. 3mm) jednak mieszczą się w granicach rozsądku.





Jako ciekawostkę warto przywołać przedstawienie puklerza z Antyfonarza lubiąskiego, datowanego na (prawdopodobnie) 1210 rok, jest to bodaj najstarsze znane mi przedstawienie tak małej okrągłej tarczy.
A także pana z puklerzem w pozycji szermierczej z Psałterza z Rutland datowanego na rok 1260, co wskazywać by mogło, że, jak słusznie zauważył mój druh Gierko, że fechtunek z puklerzami musiał rozwijać się dużo wcześniej przed namalowaniem manuskryptu I.33, który niejako zebrał do kupy najlepsze triki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz